EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
21.4.2017

Na co si dávat pozor při reklamacích?

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se nenechali opít rohlíkem, je dobré vědět, co si nemusíte nechat líbit. Víte například, jak je to s náklady zamítnuté reklamace? Nebo jestli musíte k reklamované věci dodat i příslušenství? A může prodejce provést bezplatnou mimozáruční opravu, pokud vám zamítne reklamaci?

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout, ani pokud se domnívá, že reklamace není oprávněná. „Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Musíte pouze prokázat, že jste zboží u daného obchodníka zakoupili. To lze učinit například předložením výpisu z bankovního účtu či starších reklamačních protokolů. Uplatníte-li reklamaci, musí vám prodávající vždy vystavit reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené. „Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky,“ radí Lukáš Zelený. Je dobré vědět, že pokud reklamujete zboží jako spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, rozhodnout o reklamaci, provést případnou nápravu a ještě vás o vyřízení reklamace informovat. Nestačí ale, pokud na telefonu najdete zmeškaný hovor z neznámého čísla. Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu ale nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. A nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ upozorňuje Zelený. Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou vytýkáte. Nenechte si líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že jste telefon přinesli s prasklým displejem. Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady. Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po vás požadovat jejich proplacení ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. „Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Zelený.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

Doporučujeme

DOT servis s.r.o.

Nabízíme prodej drtí, písků a kačírků • odvoz sutí a odpadu kontejnery o velikosti 3-15 m3 • zemní práce • celostátní údržba firemních a veřejných plocha komunikací • údržba, úprava, rekonstrukce travnatých ploch s odvozem posekané trávy • údržba sportovních povrchů přírodních i UMT. www.dotservis.cz

Bc. Zdeněk Vondrák DiS. - bezpečnost, poradenství, prevence

Odborné poradenství a služby v oboru ostrahy, detektivních činností a prevence kriminality. Provedeme nezávislou analýzu bezpečnostních rizik, ekonomické a provozní efektivity již poskytovaných služeb. Zajistíme profesionální kontrolu výkonu činnosti bezpečnostních a hlídacích agentur. www.zvsecurity.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Držitelkou ocenění Žena regionu za Středočeský kraj se stala lékařka Vladimíra Hejmová

Vítězkou osmého ročníku prestižního ocenění Žena regionu se za Středočeský kraj stala Vladimíra Hejmová, praktická lékařka věnující se akupunktuře a h

Post

Vlašim hladce porazily Vítkovice

Vítkovice sice na začátku druhého poločasu vyrovnaly a chvíli to vypadalo, že budou moci pomýšlet i na výhru, ale Vlašim se nakonec dostala zpět do zá

Post

Policie pátrá po neznámém muži, který ve Vlašimi obtěžoval dvaadvacetiletou dívku

Opakovaně ji pronásledoval a cíleně s ní vyhledával kontakt. Dívka se naštěstí ubránila a on nakonec utekl. Přesto všechno ale překročil zákon a v pří

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

www.avon-registrace.eu www.dotservis.cz www.zvsecurity.cz www.conpass.cz Stellis s.r.o.